top of page

Ixir auttaa Helsingin yliopiston MOOC-keskusta verkkokurssien toteutuksessa

Helsingin yliopiston MOOC-keskus ylläpitää ja kehittää mooc.fi-alustaa, jolla tarjotaan kaikille avoimia verkkokursseja. Kurssit ovat myös osa yliopiston opetustarjontaa.

Vuodesta 2023 lähtien Ixir on ollut Helsingin yliopiston opetus- ja tutkimushenkilöstön apuna MOOCien teossa paitsi MOOC-keskuksen myös vuoden 2024 lopussa päättyneen Global Campus -hankkeen kautta. Ixirin rooli on muotoiltu kuhunkin projektiin tarpeiden mukaan. Inka Nokso-Koivisto on vetänyt kurssiprojekteja, kommentoinut ja laatinut kurssikäsikirjoituksia, tehnyt oppimismuotoilua sekä auttanut kurssien rakentamisessa alustalle. Ixirin yhteistyökumppanit ovat olleet myös mukana videoiden ja kuvitusten tuotannossa.

Tähän mennessä Ixirin avulla on toteutettu kolme kurssia kolmeen eri tiedekuntaan: humanistiseen, maatalous-metsätieteelliseen ja lääketieteelliseen. Kaksi niistä on toteutettu mooc.fi-alustalla ja yksi yliopistojen yhteisellä Digicampus-alustalla.

Logo Helsingin yliopisto

Alkuperäiskansojen perinteinen tieto ja kestävyysajattelu

Sustainable Stewardship of Nature and Indigenous Ecological Knowledge, julkaistu 2024, Digicampus

Humanistisen tiedekunnan akatemiatutkija Saara Kekki ja vanhempi yliopistonlehtori Rani-Henrik Andersson laativat Helsingin yliopiston kulttuurikandia suorittaville opiskelijoille johdantokurssia alkuperäiskansojen perinteisen tiedon suhteesta kestävyysajatteluun. Kurssi päätettiin toteuttaa automatisoituna MOOCina.

 

Ixir kutsuttiin tukemaan kurssin toteutusta. Ixirin Inka Nokso-Koivisto olikin mukana laatimassa käsikirjoitusta ja tehtäviä kurssille sekä ideoimassa kurssin toteutustapoja.

Lopputuloksena syntyi kattava verkkokurssi, joka avartaa opiskelijoiden käsityksiä muun muassa alkuperäiskansojen luontokäsityksistä, kolonialismin vaikutuksista ja sen synnyttämien rakenteiden purkamisesta sekä ylipäätään siitä, minkälaisia asioita kestävyys voi tarkoittaa. 

 

Kurssilla tarkastellaan aihetta keskeisten tutkimuskäsitteiden näkökulmasta, mutta sillä pääsevät ääneen myös eri alkuperäiskansojen edustajat. Kurssia varten tehtiinkin ainutlaatuisia haastetteluja, joissa luontokäsityksistään kertovat alkuperäiskansojen edustajat eri puolilta maailmaa.

Kurssi on nyt tarjolla Digicampus-alustalla, ja se on avoin kaikille, jotka haluavat syventää ymmärrystään perinteisen tiedon mahdollisuuksista kestävämmän tulevaisuuden rakentamisessa.

Terveydenhuollon kehittäminen design-ajattelun avulla

Ihmislähtöinen kehittäminen terveydenhuollossa, julkaistu 2024, mooc.fi-alusta

Tällä lääketieteellisen tiedekunnan kurssilla tarkastellaan terveydenhuollon kehittämistä design-ajattelun näkökulmasta. Design-ajatteluun pohjaavassa palveluiden kehittämisessä kehittämisprosessissa ovat aktiivisesti mukana kaikki, joita palvelut koskettavat: niiden käyttäjät sekä niitä tarjoavat ammattilaiset. Näin syntyy kaikkien tarpeet paremmin huomioon ottavia, ihmislähtöisiä palveluita.

Kurssi tekee design-ajattelun periaatteita ymmärrettäviksi sosiaali- ja terveydenhuollon kontekstissa sekä antaa osallistujille käytännönläheisiä työkaluja terveydenhuollon prosessien, palveluiden ja tuotteiden kehittämiseen.

Lääketieteellisestä tiedekunnasta kurssin teosta vastasivat yliopistonlehtorit Jaana-Maija Koivisto ja Anja Terkamo-Moisio. Yhteistyökumppaneina oli lisäksi Helsingin kaupunki ja Metropolia ammattikorkeakoulu. Ixirin rooli kurssin teossa on moninainen. Ixir oli mukana

  • projektinvetäjänä varmistamassa, että kurssi eteni suunnitellusti ja aikataulussa vaiheesta vaiheeseen.

  • käsikirjoittamisen ja oppimismuotoilun fasilitoijana, jotta kurssin sisällöt saatiin jäsennettyä selkeiksi ja vaikuttaviksi.

  • teknisenä toteuttajana, joka auttoi podcastien toteutuksessa sekä rakensi kurssin mooc.fi-alustalle.

 

Lisäksi Ixirin yhteistyökumppanit toteuttivat kurssin videot ja kuvittaja laati kurssille visuaalisesti houkuttelevan ja raikkaan ilmeen.

 

Kurssi on nyt avoimesti tarjolla mooc.fi-alustalla. Se on osa terveydenhuollon kehittämisen maisteriohjelmaa, mutta sopii kaikille paitsi terveydenhuollon kehittämisestä myös yleisemmin design-ajattelusta kiinnostuneille.

TSEK_Ideointi-Hero-taustaRGB-058-117-196.png

Kuva: Eero Saarikoski

Uudet puupohjaiset materiaalit ja kestävä kehitys

Novel Wood-Based Materials, julkaistu 2025, mooc.fi-alusta

Tiesitkö, että puupohjaiset materiaalit tuovat aivan uudenlaisia mahdollisuuksia niin rakennus- ja pakkausmateriaaleihin kuin esimerkiksi ruoka- ja lääketeollisuuteen? Osa keksinnöistä on jo markkinoilla, osaa vielä hiotaan laboratorioissa. Kehitteillä olevien ratkaisujen joukossa on esimerkiksi jännittäviä hybridimateriaaleja, joissa hyödynnetään puun lisäksi eläviä organismeja, kuten sieniä. Metsätieteiden maisteriopiskelijoiden tutkintoon kuuluva kurssi johdattaa ekologisesti kestäviin puupohjaisiin materiaaleihin ja niiden sovelluksiin.

Kurssiprojektissa Ixirin asiantuntija laati suuren osan kurssin käsikirjoituksesta ja oppimismuotoilusta, kun monimutkaiset materiaalitieteelliset sisällöt muotoiltiin ymmärrettäväksi ja opiskelijalähtöiseksi kokonaisuudeksi. Lisäksi hän rakensi kurssin mooc.fi-alustalle varmistaen, että oppimiskokemus on sujuva ja saavutettava. 

 

Sisältöasiantuntijana kurssilla on apulaisprofessori Tuula Jyske maatalous-metsätieteellisestä tiedekunnasta. Kurssi tarjoaa ajankohtaista tietoa kestävästä kehityksestä ja uusista innovaatioista metsätieteissä. Se sopii metsätieteen opiskelijoiden lisäksi kaikille, jotka ovat uteliaita oppimaan, minkälainen mahdollisuuksien aarreaitta puu voi materiaalina olla.

Fungi and plant materials

Kuva: Ninni Westerholm

Ixirin joustava tuki eri tiedekuntien verkkokurssihankkeissa

Helsingin yliopiston MOOC-keskuksen kursseissa Ixir on toiminut eri rooleissa asiakkaan tarpeiden mukaan. Joissain projekteissa painotus on ollut pedagogisessa suunnittelussa ja käsikirjoittamisessa, toisissa taas kurssin teknisessä rakentamisessa tai projektin johtamisessa.

Lopputuloksena on syntynyt opiskelijalähtöisiä kursseja, jotka täydentävät yliopiston opetustarjontaa ja tarjoavat samalla myös avoimen oppimisen mahdollisuuksia kaikille kiinnostuneille.

osio-1-aloituskuva.png
“Inkan kyky omaksua täysin uutta akateemista sisältöä ylitti kaikki odotukset! Hän ei ainoastaan tarjonnut yleisiä teknisiä ratkaisuja vaan aidosti paransi kurssin sisältöjä ja tuotti juuri meidän kurssillemme sopivia materiaaleja. Inkan innostus oli tarttuvaa ja paransi myös muiden osallistujien motivaatiota.”

Rani-Henrik Andersson ja Saara Kekki, Helsingin yliopisto

Tarvittaisiinko teidän korkeakoulussanne tukea verkkokurssien laadintaan?

bottom of page